Bezoekers Informatie

vrijdag 14 december 2018 05:53
Ontwikkeld door CoalaWeb

Vergoeding Fysiotherapie

Fysiotherapie en het nieuwe zorgstelsel

Vanaf 1 januari 2006 krijgt iedereen die in Nederland woont of werkt verplicht dezelfde zorgverzekering. Deze zorgverzekering vergoedt de kosten voor het grootste deel van de gezondheidszorg. Dit deel wordt het basispakket genoemd.
Het basispakket vergoedt slechts in een beperkt aantal gevallen fysiotherapie:

1. Fysiotherapie voor chronische patiënten. Chronisch staat in dit geval voor aandoeningen welke voorkomen op de 'Lijst van Minster Borst'. Klik hier om naar de lijst met chronische indicaties van 2017 te gaan (bron Independer).
    NB chronische lijst in 2017 is gelijk aan de lijst van 2016.

De eerste 20 behandelingen worden vergoed uit de aanvullende verzekering. Vanaf de 21e behandeling wordt fysiotherapeutische behandeling bij deze aandoeningen vergoed uit het basispakket. (Deze worden wel meegenomen uit uw eigen risico). Wilt u meer lezen over het eigen risico, klik dan hier.
  2. Fysiotherapie voor kinderen tot 18 jaar (maximaal 18 behandelingen) Kinderfysiotherapie wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Aansluitend komt de vergoeding uit het aanvullende pakket, afhankelijk van de door u gekozen vergoeding. Is er sprake van een chronische indicatie, dan vallen alle behandelingen fysiotherapie voor kinderen tot 18 jaar onder de basisverzekering. Voor de overige patiënten wordt fysiotherapie uit de aanvullende verzekeringen vergoed. Iedere zorgverzekeraar heeft afwijkende aanvullende pakketten. Afhankelijk van uw keuze in pakket (aanvullende verzekering) heeft u recht op een x-aantal behandelingen per kalenderjaar.

Informatie over uw soort aanvullende verzekering en daarmee het aantal behandelingen fysiotherapie waar u recht op hebt, vindt u terug op de polis.
U kunt hier een overzicht van de vergoedingen voor de fysiotherapie in 2017 bekijken van alle verzekeringen.

Wilt u onze tarieven/ prijzen voor  2017 inzien? Klik dan hier

Na afloop van iedere maand wordt de rekening, bij natura verzekerden, ingediend bij de gecontracteerde zorgverzekeraar. In alle overige gevallen (restitutie- en niet verzekerden) wordt de rekening wekelijks naar de cliënt gestuurd. Ook kunt u als niet verzekerde uw rekening direkt aan de bali voldoen.

Let op:
Bij een aantal verzekeraars telt de screening als een aparte behandeling. Dit wil zeggen dat de eerste behandeling voor 2 behandelingen telt. Dit is per verzekeraar verschillend en dient u zelf te informeren bij uw zorgverzekering.

Oefentherapie bij heup en knie artrose vanaf 2018 in de basisverzekering

In 2018 is het basispakket van de zorgverzekering uitgebreid. Er zijn geen behandelingen uit het pakket verdwenen, wel komt er een bij. Patiënten met artrose aan de heup- en kniegewrichten krijgen vanaf 1 januari 2018 de eerste 12 behandelingen met fysiotherapie of oefentherapie vergoed.

Let wel: deze behandelingen zijn niet vrijgesteld van het wettelijk eigen risico! Dit houdt in dat voor vergoeding door uw zorgverzekeraar, in eerste instantie gekeken wordt of u nog eigen risico heeft. Heeft u dus nog een eigen risico dan worden de behandelingen hiermee verrekend. Heeft u uw eigen risico reeds voldaan (opgemaakt) dan volgt vergoeding vanuit de basisverzekering.

Oefentherapie bij artrose van knie en heup is bewezen effectief. Daarom adviseerde het Zorginstituut eerder al om deze behandeling in het basispakket op te nemen. De vergoeding geldt voor maximaal twaalf behandelingen per periode van twaalf maanden. In de praktijk is gebleken dat wekelijks een behandeling gedurende acht tot twaalf weken gemiddeld voldoende is om een patiënt de oefentherapie aan te leren.

Voetnoot (niet voor de website):

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/05/19/basispakket-in-2018-verder-uitgebreid

achtergrond voor fysio

Inloggen